DRUKUJ
2021-01-28
Skargi i wnioski
Podstawa prawna przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm. ) - Art. 63
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 256 z późniejszymi zmianami, DZIAŁ VIII Kpa pt. „Skargi i wnioski”).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5, poz. 46).
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków:
- Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
- Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
- O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna. Skarga lub wniosek powinna zawierać zwięzłe i rzeczowe przedstawienie zarzutu (problemu).
- Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko (nazwę) oraz adres skarżącego (wnioskodawcy). W przypadku gdy skargi i wnioski nie zawierają ww. danych, pozostawia się je bez rozpoznania.
- Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
- Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić skargę lub wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
W przypadku niezałatwienia skargi/wniosku w ustawowym terminie, organ właściwy do załatwienia skargi jest obowiązany zawiadomić skarżącego/wnioskodawcę podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Przyjmowanie skarg i wniosków w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Wodociągowej:
Skargi i wnioski przyjmowane są w siedzibie Zakładu przy ul. Zwycięstwa 26 przez Dyrektora ZGKiW - Pana Arkadiusza Pamułę w godzinach pracy Zakładu.